Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.05.2009 20:52 - Те - Бойко, Брюксел - тях. Ама и нас...
Автор: marystaneva Категория: Политика   
Прочетен: 1367 Коментари: 0 Гласове:
0



 Те - Бойко, Брюксел – тях

 Национализирането на софийския боклук ще струва скъпо на данъкоплатците
16.05.2009-22.05.2009 г., вестник "Капитал", с. 26

  От Зорница Латева, Калина Горанова

 Ако имаше класация за най-абсурден законопроект, то този за управлението на отпадъците на София вероятно щеше да се нареди на едно от първите места. Новината за гласуването му от кабинета "Станишев" съвпадна с вестта, че назначеният от премиера национален кризисен щаб е нелегитимен - съвпадение, който дойде сякаш за да покаже, колко ненужен е този закон. Приетият от правителството документ от шест страници зачертава всички досегашни усилия за децентрализация и местно самоуправление.

Освен че възлага на държавата несвойствени за нея функции да чисти боклука на софиянци, той смело изземва от общината и приходите от такса смет, което поставя под въпрос финансирането на бъдещия завод за преработка на отпадъците и рискува да вкара България в тежка наказателна процедура от Брюксел. Най-опасният ефект от прокарването на т.нар. закон обаче е юридическата каша, която може да забърка, ако парламентът наистина го одобри.

С обявяването на сметосъбирането за "държавна дейност" на практика ще бъдат прекратени сегашните договори, които общината сключи наскоро с девет фирми за срок до юни 2010 г. Вместо това държавата (отговорник е Гагаузов) ще определи нови чистачи на столицата и ще им плаща със свой бюджет. Така досегашните фирмите ще имат пълното право да съдят държавата за прекратените договори - по същата причина, поради която бившият концесионер "Новера" обяви, че ще съди общината. Проблемът е, че фирмите бяха задължени да купуват контейнери за смет, камиони и друга техника, която някой трябва да изплаща. Двамата собственици на боклука - бившият (общината) и новият (държавата), също ще се съдят взаимно - първо в Конституционния съд, а после вероятно и пред европейския съд в Люксембург. Така единственият сигурен резултат от приемането на закона ще е огромната работа, която той ще отвори на адвокати и магистрати.

Не е ясно дали всички съпартийци на Станишев в парламента си дават сметка колко скъпо може да струва на държавата този предизборен PR, чиято единствена цел е да покаже колко неспособен е кметът Бойко Борисов. Още преди седмица стана ясно, че спорният законопроект има противници и вътре в самото правителство. Единственият, който се осмели да го критикува обаче - Николай Василев, беше насметен от министър-председателя с репликата: "На г-н Василев му препоръчвам да внимава с приказките, защото и аз мога да си отворя устата." Тази седмица несъгласие със зададения от Станишев стил на предизборната кампания изказа и червеният депутат Татяна Дончева. "Политическата реклама надхвърля всякаква здравословност, тъй като изборите за национален и европейски парламент ще бъдат вкарани в темата за софийския боклук", каза тя.

 Заплашително

 Проектозаконът можеше да мине в графата "евтини предизборни трикове", ако не беше станал причина за поредното предупреждение от Европейската комисия за спиране на евросредства. Става дума за парите по програма "Околна среда", които може да бъдат спрени заради намесата на държавата в общинските дела. Това се казва в писмо, изпратено от Брюксел в средата на седмицата, когато се разбра, че правителството е одобрило безумния законопроект. Така той вместо да реши "кризата" с боклука в столицата, заплашва да изправи цялата страна пред реална такава.

Ако Брюксел изпълни заканата си да спре парите по тази част от програмата "Околна среда", ще се стигне до реалната възможност не само депото и заводът на София да не видят скоро бял свят, но същата съдба да сполети още 22 регионални депа из страната. София далеч не е единственият град, който има проблеми с отпадъците си. След 16 юли редица общини ще останат без депа, тъй като старите им не отговарят на европейските изисквания и трябва да бъдат затворени, а новите все още не са изградени. След тази дата се очаква да започне масово транспортиране на отпадъци от община в община.

Вместо да мисли решение на тези проблеми, кабинетът "Станишев" реши да си усложни още повече задачата, като прие да закрие депото в "Суходол" най-късно на 1 януари 2010 г. Това означава, че съвсем скоро софийските отпадъци може да тръгнат "на път", тъй като ново депо няма, а вероятността такова да бъде построено за половин година е малка. Подозренията на кметството са, че цялото упражнение се прави, за да се даде всичко на доскорошния концесионер по чистотата в София - "Новера", като се сключат договори за чистене и строителство на завод, които да не могат да бъдат развалени впоследствие. "Общината ще бъде само формален собственик, а решенията ще се взимат от държавата", призна зам.-министърът на екологията Чавдар Георгиев.

Опитите за национализиране на дейностите по чистотата в София всъщност може да блокират изграждането на завода, тъй като общината ще бъде лишена от такса смет – основният инструмент за съфинансиране на проекта. Без субсидии от страна на общината инсталациите за отпадъци не могат да бъдат построени, твърдят от "Московска" 33. Проблемът няма да бъде решен, въпреки че кабинетът записа изрично в проектозакона за отпадъците, че столицата остава бенефициент на евросредствата.

 Неубедително

 Освен че може да доведе до блокиране на редица екопроекти в сферата на отпадъците в страната, идеята на проектозакона е всичко друго, но не и убедителна. В него се твърди, че целта е "предотвратяване, преодоляване и ликвидиране на негативните последици за общественото здраве и околната среда на територията на град София".

Доказателства за съществуването на реална заплаха за здравето на софиянци обаче не бяха представени. Точно обратното - през седмицата прокуратурата прекрати поради липса на доказателства производството срещу бившия концесионер "Новера", което бе образувано по искане на общината заради заплаха за здравето на столичани по време на истинската криза с боклука.

Междувременно стана ясно и че кризисният щаб, сформиран преди време от правителството, е нелегитимен, тъй като парламентът е отменил целия закон, който регламентира съществуването му. На практиката вече не съществува и криза, след като няма Закон за управление при кризи. Неговата отмяна е станала с приемането на новия закон за въоръжените сили, но това се разбра едва сега, след обнародването му в Държавен вестник.

Така разнопосочните сигнали на институциите и липсата на нагледно представени здравни анализи олекотяват мотивите за един подобен законопроект.

Що се отнася до законността на текстовете, те едва ли ще бъдат приети директно като противоконституционни (предвид и сегашния състав на Конституционния съд). Причината е, че правомощията на общините се определят със закон и подобни промени са въпрос на законодателна целесъобразност, коментира бивш конституционен съдия, потърсен от "Капитал" за мнение. Целесъобразността обаче трябва да се базира на сериозни основания, че ако една дейност се изземе от общината, тя ще се извършва по-ефективно и икономично от някой друг. Това се казва и в Европейската харта за местно самоуправление.

 Неработещо

 Именно въпросът кой чисти по-добре - Борисов или Станишев, показва най-ясно абсурда на ситуацията. Отиващото си правителство ще бъде нагърбено с функции по определяне на такса за отпадъци, избор на фирми, контрол върху сметосъбирането, търсене на площадки за ново депо и т.н. Според проекта Министерският съвет ще гласува детайли като това колко да се плаща на концесионера за вдигането на една кофа например. А най-странен е изборът на отговорник - Асен Гагаузов, който е може би най-проваленият министър на Станишев.

Вероятността да се стигне до хаос при прехвърлянето на отговорностите и подмяната на фирмите не е никак малка, като се има предвид как същият този министър почти фалира целия пътностроителен сектор заради доведения от него бивш пътен шеф Веселин Георгиев и занижения контрол върху възлагането на поръчките.

Без отговор остава и въпросът къде ще се изхвърлят отпадъците след затварянето на Суходол. Намеренията на общината бяха да складира там до откриването на новата площадка край с. Яна, където ще е и бъдещият завод. Сега явно държавата обмисля да строи депо на друго място. Дори теренът за него обаче все още не е определен.

"Депото ще стане по-бързо, ако го прави държавата, а не общината", заяви Чавдар Георгиев. За да се подсигури обаче кабинетът промени първия вариант на законопроекта, като включи текст, позволяващ на правителството да ползва 20% от капацитета на всяко регионално депо в страната, както сметне за добре. Така на практика боклукът на София може да бъде депониран навсякъде. И никъде. Защото всички досегашни опити за "експортирането" му се сблъскваха със стена от недоволство на местните жители.

 Какво казва законът

 - Държавата иззема от кмета дейностите по управление на отпадъците. Функциите му по събирането на боклуците, миенето и метенето на улиците, извозването и обезвреждането на сметта ще се изпълняват от министъра на регионалното развитие.

 - Той ще обявява конкурсите за избор на почистващи фирми, за оператор на депото за отпадъци, за строител на завод за преработка на смет.

 - Такса смет става държавна и от догодина ще се събира от Националната агенция за приходите. Размерът й ще се определя от Министерския съвет. След влизането на закона в сила приходите от таксите, постъпили в общинския бюджет, трябва да се прехвърлят в държавния.

- Държавата може да отпуска пари от бюджета, ако средствата от такса смет не са достатъчни да покрият изцяло разходите по чистенето.

 - Принудително ще се отчуждават частни имоти, нужни за изграждането на депо или завод за отпадъци на София.

 - Сметището край кв. "Суходол" ще бъде затворено на 1 януари 2010 г., а кабинетът трябва да намери алтернативно депо.

 - Правителството си запазва 20% от капацитета на регионалните депа на общините, който може да се използва за изхвърлянето на отпадъци от други региони. 



Тагове:   отпадъци,   общество,


Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: marystaneva
Категория: Политика
Прочетен: 2649821
Постинги: 234
Коментари: 3432
Гласове: 2849